De tweede/derde dag - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Iris Luca Lisanne - WaarBenJij.nu De tweede/derde dag - Reisverslag uit Sarajevo, Bosnië en Herzegovina van Iris Luca Lisanne - WaarBenJij.nu

De tweede/derde dag

Blijf op de hoogte en volg Iris Luca

19 Februari 2013 | Bosnië en Herzegovina, Sarajevo

lieve allemaal,

Aangezien Iris haar spullen gisteren zijn aangekomen, is het ons eindelijk gelukt vandaag naar het schooltje toe te gaan! Het schooltje is nog mooier dan wij hadden verwacht! Bijna alles is handgemaakt van hout en met vrolijke kleurtjes beschilderd. Op het schooltje mochten wij de twee lokaaltjes bezichtigenen en lekker mee-eten.Er waren buiten de lokaaltjes om ook nog slaapkamers, waar de kleuters hun middagslaapje hielden. Er was een kleuter jarig, waardoor wij ook mochten meegenieten met de zelfgemaakte chocolade taart. Wij hebben de koffer vol met materialen achtegelaten, zodat de juffen die rustig uit konden pakken. Leila (de bazin van het schooltje) was erg enthousiast :). Morgen keren wij terug om mee te doen met de activiteiten van de kinderen en onze koffer op te halen.Bij de foto's zie je het schooltje en de kinderen, de tafels en stoeltjes in het lokaal zijn waarschijnlijk gekocht door het ingezamelde geld van de kerstactie vorig jaar bij ons op school!

Gisteren zijn wij naar het oude gedeelte van Sarajevo geweest. Hier zijn allemaal kleine winkeltjes en marktkraampjes. Er wordt vooral veel (handgemaakt) koperwerk verkocht. Sophie heeft een hele mooie ijzeren zelfgemaakte theepot, Iris een prachtige turqoise waterpijp, Luca een echt leren tasje en Lisanne een ijzeren theepot gekocht. In het winkeltje waar we de theepot kochtte, werden wij uitgenodigd om naar 'hun museum' te komen kijken. Dit hield een kamer vol met koperwerk in, hier stonden de werken die al vijf generaties lang gemaakt zijn.

Vandaag zijn we ook naar ' tunnel of hope, Spasa tunnel' geweest. Tijdens de burgeroorlog was er maar 1 plek die niet bezet was door de vijand. Hier is een ondergrondse tunel gebouwd vanaf Sarajevo tot buiten Sarajevo. Deze tunnel was 800 meter lang en er werden via deze weg soldaten, eten, wapens, gewonden, electriciteit etc. vervoerd. Per dag gingen er 3000 mensen door deze tunnel! Zonder deze tunnel had de stad geen eten gehad en hadden nog minder mensen de oorlog overleefd! De tunnel is nu helaas ingestord, er staat nu nog maar 25 meter. Maar de regering heeft de tunnel overgenomen en wil deze gaan herstellen, wieweet komt er ooit nog iem. van onze school die de tunnel totaal hersteld ziet! :)

Morgen gaan we weer naar het schooltje, we zijn benieuwd wat we hier allemaal mogen doen en te zien krijgen. Hopelijk gaan we morgen ook naar het museum over Frans Ferdinand en de brug waar hij is vermoord.

Er is alleen in deze stad als zoveel te zien, dat we hier eigenlijk te kort zijn!

Liefs,
Iris, Sophie, Luca en Lisanne.

p.s. kijk ook even bij de foto's ;)

• 19 Februari 2013 - 22:03

Delia:

wat leuk meiden! fijn om jullie verhalen te lezen vanuit NL.
    Nogmaals veel plezier!

groetjes
    Delia (volleybal)

• 20 Februari 2013 - 22:59

Monique:

Ik kan mij niet zoveel bij Sarajevo voorstellen maar door jullie verhalen krijg ik nu toch wel enigszins beeld.
    Wat maken jullie veel mee en wat geweldig dat jullie dit doen. Een goede reis morgen !
    lieve groet, Monique Nijs

• 21 Februari 2013 - 12:03

Paulien:

hoi meisjes
    fijn dat jullie ons zo mee laten genieten , we weten nu hoe jullie dat alles beleeft hebben
    en hopen lisanne ,dat je het ons nog eens te laten zien de foto's de groeten aan sophie, iris en luca .
    warme groet van opa en oma van de kamille.

Iris Luca

Zoals u waarschijnlijk al weet is er in Sarajevo veel oorlog geweest, wat armoede met zich meebrengt. De inwoners zijn nu aan het opbouwen. Tijdens deze opbouwperiode is er een vrijeschooltje gesticht, wat wij als vrijeschool (Rudolf Steiner College, Vrijeschool Haarlem) natuurlijk een goed intiatief vinden! Daarom willen wij dit schooltje graag steunen, zodat zij ondanks de armoede kunnen blijven bestaan en zich verder kunnen ontwikkelen. Twee jaar geleden hebben wij met de hele school geld opgehaald (1500 euro!), waar het schooltje stoeltjes en tafels van hebben kunnen kopen. Dit jaar willen Iris Nijs, Luca van Houwelingen en ik de school stimuleren door typisch vrijeschoolse materialen te geven. Denk hierbij aan krijtjes, verf etc. Zijzelf hebben geen geld voor de aanschaf van genoeg materialen. Deze spullen willen wij in de aanstaande voorjaarsvakantie persoonlijk gaan brengen. Meer informatie over het schooltje vind u via deze link: http://www.internationaalhulpfonds.nl/index.php?m=m34&p=6&SID=6b0ff02fcf9ab33c977256f757eb78d2 Vriendelijke groetjes, Iris Nijs Luca van Houwelingen Lisanne van den Elst Hanneke van der Steen (docent) & alle vrijeschoolse kindertjes uit Sarajevo

Actief sinds 03 Feb. 2013